|
MAR 23, 2007 - Had it up to here with broccoli? Join the club. But it's
hard to take it off the menu when it's such a great source of vitamins
and minerals. Still, is a little variety too much to ask?
Not anymore, thanks to research that's shifting the spotlight to a new
generation of health-boosting foods -- many of which do double or triple
duty to help prevent illness. Here are six on the brink of superstar
status.
1. POMEGRANATE: If you're going to have a martini, at
least make it a pomegranate one. This fall fruit has higher antioxidant
activity than red wine and green tea, which may be why a number of
studies show it may prevent skin cancer and kill breast and prostate
cancer cells. It also helps:
Fight Alzheimer's disease: Researchers at Loma
Linda University found that mice who drank pomegranate juice experienced
50 percent less brain degeneration than animals that consumed only sugar
water. The pomegranate drinkers also did better in mazes and tests as
they aged.
Guard your arteries: A group of diabetics who
drank about 2 ounces of pomegranate juice a day for 3 months kept their
bodies from absorbing bad cholesterol into their immune system cells (a
major contributing factor to hardened arteries), discovered Israeli
researchers.
2. KIWIFRUIT: Don't judge this fruit by its cover:
Under that bristly brown peel you'll find a bright green star bursting
with antioxidants and full of fiber. Kiwifruit works to:
Protect against free radical damage: A study
from Rutgers University compared the 27 most popular fruits and
determined that kiwifruit was the most nutritionally dense. Plus, it
makes the short list of fruits with substantial amounts of vitamin E,
and contains more vision-saving lutein than any other fruit or
vegetable, except for corn.
Lower blood-clot risk: In a 2004 study from
the University of Oslo in Norway, participants who ate two or three
kiwis for 28 days significantly reduced their potential to form a clot.
They also got a bonus benefit: Their triglycerides, a blood fat linked
to heart attack, dropped by 15 percent.
3. BARLEY: When some whole grains, such as wheat and
oats, are processed, they lose their fiber content. Not so with barley,
which is full of soluble beta-glucan fiber in its whole kernel or
refined flour form. Studies show this particular fiber may:
Knock down bad cholesterol -- by as much as
17.4 percent, according to USDA research. A 2004 study found that adults
with moderately high cholesterol levels who went on a low-fat American
Heart Association diet began to see an improvement only when barley was
added to the menu.
Decrease blood sugar and insulin levels: That
makes barley a better choice for people with type 2 diabetes, says a
2005 Agricultural Research Services study.
|